Există ajutor de la stat în cazul repatrierilor? Cum îl obții

Etichete:
No items found.

Atunci când vine vorba de un deces în străinătate, aducem în discuție și costurile procesului de repatriere pe lângă cele ale înmormântării propriu-zise. Și pentru că cel mai adesea sumele sunt destul de ridicate, orice ajutor este binevenit. Așadar, există ajutor de stat în cazul repatrierilor?

În general, persoanele mai în vârstă iau în considerare achiziționarea unui loc de veci pentru momentul în care vor trece în neființă. Astfel, costurile înmormântării sunt mai reduse. Însă decesul în străinătate nu poate fi prevăzut, iar pentru aceasta nu mulți oameni aleg să pună bani deoparte.

De aceea,  îți spunem astăzi dacă există ajutor de stat pentru repatrieri, cum îl obții și ce poți face pentru a reduce cheltuielile pentru înmormântare.

*Update*

Începând cu 2025, statul român va oferi sprijin financiar pentru familiile cetățenilor decedați în străinătate, acoperind costurile de repatriere în limita a 5.000 de euro. Această măsură este prevăzută printr-o lege promulgată recent, iar fondurile necesare vor fi alocate anual din bugetul Ministerului Afacerilor Externe (MAE). Familiile vor putea solicita acest ajutor prin intermediul ambasadelor sau consulatelor.

Ce este ajutorul de stat pentru înmormântare și cum îl poți obține?

Ajutorul pentru înmormântare oferit de stat se rezumă la o sumă de bani care este folosită pentru acoperirea cheltuielilor necesare ceremoniei de înhumare. Și există o serie de criterii pentru acordarea ajutorului, dar și o listă de acte necesare pentru a face dovada decesului.

De regulă, cei care pot beneficia de ajutorul pentru înmormântare sunt persoanele asigurate la stat sau pensionarii. În cazul în care asiguratul sau pensionarul a decedat, responsabilitatea cererii ajutorului revine unui membru al familiei, de regulă persoana care se ocupă cu organizarea înmormântării.

Totuși, există posibilitatea acordării ajutorului chiar dacă defunctul nu era asigurat sau pensionar. Acest lucru este posibil dacă responsabilul cu înmormântarea se încadrează în criteriul de acordare, iar defunctul era un membru din familie.

Așadar, persoana desemnată cu organizarea trebuie să depună la Casa Teritorială de Pensii o serie de documente prin care să facă dovada rudeniei cu decedatul și a cheltuielilor suportate pentru înhumare.

Iată ce acte sunt necesare pentru a putea obține ajutorul de înmormântare de la stat:

  • certificatul de deces, original și copie;
  • actul de identitate al solicitantului, original și copie;
  • cerere pentru acordarea ajutorului;
  • acte care să facă dovada rudeniei cu defunctul, precum certificat de căsătorie sau livret de familie.
  • facturi sau chitanțe care fac dovada achizițiilor pentru înmormântare.

Există ajutor de la stat în caz de repatrieri?

Legislația țării nu prevede acordarea ajutorului de stat în caz de repatrieri. De aceea, costurile pentru aducerea acasă a defunctului sunt suportate de către familie. Rămâne responsabilitatea apropiaților să contacteze firma de servicii funerare pentru a-l repatria pe cel drag. Iar Funero oferă servicii funerare complete pentru ca familiile îndoliate să fie aproape de cei dragi în ultimele clipe.

Totuși, statul poate asigura organizarea unei ceremonii de înhumare pentru defunct în țara în care a avut loc decesul. Ambasada României împreună cu cea a țării în care s-a produs decesul pot facilita obținerea documentelor necesare și organiza înmormântarea. Ulterior, documentele sunt trimise către familie pentru evidență.

Dacă dorința defunctului se rezuma la incinerare, atunci îi revine tot familiei responsabilitatea contactării unei firme specializate care să repatrieze urna. Și bineînțeles, costurile aferente vor fi suportate de către apropiații decedatului.

Cum pot fi acoperite costurile repatrierii?

Deși statul nu poate oferi ajutor în caz de repatrieri, costurile suportate pot fi reduse prin alte mijloace. De exemplu, unii angajatori stipulează în contractul de muncă acoperirea totală sau parțială costurilor pentru înmormântare sau repatriere. Cel mai adesea, vorbim despre firmele care detașează angajați în alte țări în scopuri profesionale.

În acest caz, dacă decesul s-a produs printr-un accident de muncă sau sub altă formă pe perioada orelor de lucru, angajatorul are datoria de a asigura plata repatrierii în procentul convenit prin contract.

Iar în cazul în care cel decedat călătorea în interes personal, există posibilitatea acoperirii costurilor de repatriere și înmormântare în baza unei asigurări de viață. Cu alte cuvinte, dacă defunctul avea o asigurare valabilă,  firma poate plăti direct către serviciile funerare sau poate oferi familiei remunerația aferentă despăgubirilor.

Echipa Funero îți oferă sfaturi și ajutor pentru ca tu să poți trece mai ușor prin nefericitul eveniment. De asemenea, poți aprinde o lumânare virtuală în memoria celor dragi prin platforma Memorial Funero.

Funero este alături de tine în momentele grele

Suntem alături de tine atunci când te afli în situația dificilă de a fi pierdut o persoană apropiată. De aceea, oferim o gamă largă de servicii funerare, de la repatrierea persoanelor decedate și până la organizarea de ceremonii religioase.