Atunci când decesul unei persoane dragi survine în spital, familia se confruntă cu o tranziție bruscă, fără răgazul emoțional necesar pentru a-și reveni din șocul pierderii.
Momentul despărțirii de o ființă dragă impune, dincolo de durere, organizarea unei ceremonii funerare care să onoreze viața celui plecat, indiferent dacă familia alege înhumarea tradițională sau incinerare.
Iar, dacă te afli în fața unei astfel de situații, este firesc să nu știi exact de unde să începi, ce pași trebuie urmați sau de unde pot fi obținute documentele necesare. Tocmai de aceea, în articolul de astăzi, vom structura informațiile esențiale astfel încât să ai o imagine clară asupra întregului proces.
Primul pas de urmat în caz de deces la spital
Primul pas este constatarea decesului de către personalul medical din cadrul spitalului. Aceasta se face printr-un examen clinic, iar ulterior este eliberat Certificatul medical constatator al decesului, semnat de medicul curant sau de medicul de gardă.
Acest document se eliberează după constatarea oficială a decesului și reprezintă un act esențial, fără de care procedurile legale nu pot continua. Pe baza Certificatului medical constatator, firma de pompe funebre poate ridica persoana decedată de la morgă.
Tot în baza acestui document, alături de alte acte necesare, va fi eliberat ulterior Certificatul de deces, așa cum vom detalia în paragrafele următoare.
Contactează o firmă de pompe funebre
După ce intri în posesia Certificatului medical constatator al decesului, următorul pas firesc este să alegi o agenție funerară de încredere, care să îți ofere sprijin real în aceste momente dificile. O firmă cu experiență, precum Funero, îți preia o mare parte din procesul organizatoric, astfel încât tu și familia ta să nu fiți copleșiți cu detalii administrative.
Funero se ocupă de fiecare detaliu, de la transportul funerar și pregătirea decedatului, până la pachetele de pomană și coroane funerare. În plus, oferim asistență și în completarea dosarelor necesare pentru obținerea Certificatului de deces de la Primărie, precum și a ajutorului de deces de la Casa Județeană de Pensii.
Alte informații utile pe care le poți pregăti înainte de a apela la o firmă funerară includ stabilirea unei discuții cu preotul capelei unde va avea loc priveghiul și înmormântarea, pentru a fixa data și ora acestor evenimente.
Ca să discuți aceste detalii nu este necesar încă Certificatul de deces, însă preotul nu va putea oficia slujba de înmormântare fără o copie a documentului.
Certificatul de deces
După ce ai ales o firmă de pompe funebre, următorul pas este să depui dosarul pentru obținerea Certificatului de deces la primăria din localitatea în care a avut loc decesul. Pentru acest demers, vei avea nevoie de următoarele documente:
- Cerere pentru deschiderea procedurii succesorale, pe care o vei primi de la primărie;
- Certificatul medical constatator al decesului;
- Actul de identitate al persoanei decedate în original și copie;
- Certificatul de naștere al persoanei decedate în original și copie;
- Certificatul de căsătorie (dacă este cazul) în original și copie;
- Actul de identitate al persoanei care declară decesul (soț/soție, copil, părinte);
- Un document care să ateste gradul de rudenie (certificat de căsătorie, certificat de naștere);
- Livretul militar al decedatului (dacă este cazul).
Ajutorul de deces
Ajutorul de deces este un sprijin financiar acordat familiei îndoliate, menit să acopere o parte din cheltuielile legate de organizarea înmormântării.
La Funero, ne ocupăm și să depunem dosarul pentru ajutorul de deces la Casa Județeană de Pensii (CJP).
Și în anul 2025, ajutorul de deces se acordă în funcție de statutul persoanei decedate.
Familiile îndoliate pot beneficia de suma de 8.620 de lei în cazul în care persoana decedată era angajată sau pensionară la momentul decesului.
În situația în care persoana decedată nu era nici angajată, nici pensionară, se poate acorda suma de 4.310 lei, cu condiția ca solicitantul ajutorului (o rudă de gradul întâi al persoanei decedate, care a suportat cheltuielile) să fie angajat sau pensionar la data respectivă.
Mai multe detalii poți afla în articolul nostru dedicat acestui subiect, pe pagina noastră de sfaturi și ajutor, intitulat Ajutorul de deces s-a majorat și în anul 2025.